Back to Oz van Het Filiaal theatermakers

Hieronder vind je de recensies door de Podiumkids Kinderjury over de voorstellingen Back to Oz van Het Filiaal theatermakers.

Door: Ebby
Gezien in: Schouwburg Hengelo
Wanneer: 3 januari 2020

De voorstelling Back to Oz begint met een storm. Weervrouw Doortje komt in de tv studio met een storm in een andere wereld. Deze wereld heet Oz. Als Doortje de Weervrouw de grote gele stenen weg volgt, ontmoet ze Stroblik en Leeuw. Samen krijgen ze te maken met Boze Heks. Het verhaal is gebaseerd op het beroemde boek de Wizard of Oz, het is een heel spannend, leuk en grappig verhaal.

In het begin was het een beetje moeilijk te begrijpen en daardoor niet echt geschikt voor kinderen onder de tien jaar. Dit duurde gelukkig niet heel erg lang en daarna werd het begrijpelijker.

Naast de super goeie acteurs word er live muziek gemaakt en live video opnames. Deze video opnames werden van kleine poppetjes en zo gemaakt en geprojecteerd op een groot scherm. Dit maakte dat het decor steeds anders leek.

Het was een coole voorstelling, die knap in elkaar zat. Ik heb vooral hard (misschien wel een beetje te hard) gelachen om de heks en de zang van Naomi was prachtig!

Gezien in: Stadsschouwburg Utrecht
Wanneer: 20 februari 2019

Back to Oz gaat over een vrouw genaamd Doortje. Ze werkt in een tv-studio en vindt haar werk eigenlijk helemaal niet zo leuk. Ze heeft ook een hondje Toto. Op internet wordt ze uitgescholden voor slechtste weervrouw.

Maar op een dag gaat de wereld opeens draaien en ze belandt in Oz. Ze ziet eerst alleen groene handschoenen. Dat zijn de Munchkins. Die zeggen waar ze heen moet om weer naar de tv-studio te gaan. Ze merkt dat ze met de desk van de tv-studio een heks heeft vermoord, maar de groene handschoenen zeggen dat ze haar schoenen moet pakken.

Ze moet langs de gele bakstenen weg naar de tovenaar van Oz in de groene stad. Toen ze onderweg waren hoorden ze iets en dat was Stro: een vogelverschrikker. Die heeft geen hersenen en ging mee naar de tovenaar voor hersenen. Toen kwamen ze langs een speeltuin en daar hoorden ze weer iemand: het was Blik en hij had geen hart. Dus ging hij ook mee naar de tovenaar. Ze gingen langs een bos en zagen daar Leeuw. Ze had geen moed en ging ook mee voor moed.

En natuurlijk gaat ook niet alles goed. Ze komen een heks tegen en zij wil wraak, omdat Doortje haar zus heeft geplet. En uiteindelijk krijgt de heks Doortje te pakken. Nouja, de hulpjes van de heks, de vliegende apen. Doortje gaat mee naar het kasteel van de heks. En dan neemt de heks Doortje mee naar een kamer met afgehakte hoofden. Er was nog een plekje vrij voor Doortje. En toen de vliegende aap het hoofd net wilde afhakken kwamen Stro, Blik en de Leeuw. Toen hakte ze het hoofd van de heks eraf, maar uiteindelijk zetten ze het hoofd er weer op. Voor de ruil dat de heks niet meer slecht was.

Ze gingen naar de tovenaar. Toen ze daar aankwamen bleek de tovenaar helemaal geen tovenaar te zijn. Maar eigenlijk kon Stro al nadenken en Blik al voelen en Leeuw had al moed. Dus deed de tovenaar alsof hij al die dingen toverde. En kwam alles goed.

Uiteindelijk zei de heks tegen Doortje dat als ze drie keer klikte met haar hakken, dat ze dan weer terugging naar de tv studio. Ze wilde eigenlijk niet, maar probeerde het en was meteen weer terug. Ze presenteerde weer het weer en toen zei ze dat het niets uitmaakte hoe je doet en wie je bent, en ze nam ontslag.

De kostuums vond ik echt heel mooi en pasten heel goed bij hun rol. Stro had een pak van een vogelverschrikker met veel stro erin. Blik had een pak met veel metaal. De leeuw had een stoer pak dat leek op een leeuw.

De muziek was heel mooi en live gespeeld door een blazersgroep en een slagwerkgroep. De muziek vond ik heel goed gespeeld. Het paste bij de voorstelling. Maar soms ook wel heel hard. De liedjes waren ook erg leuk, want ze waren heel erg mooi gezongen.

Het decor was heel mooi. Het bestond uit maquettes, waar ze met voetjes aan hun vingers doorheen liepen. Die werden live gefilmd en uitgezonden op een heel groot scherm. Het was heel erg knap. Aan het begin was het een tv-studio, maar dat veranderde snel door de storm.

De acteurs speelden hun rol erg goed. Ze speelden de emoties ook heel goed. Het was soms verdrietig en soms grappig. Ik vond het knap hoe ze dat deden.

Ik vond de voorstelling heel erg mooi en heel leuk. Ik vond het knap dat ze het bijna allemaal live filmde. Kort samengevat het was een heel leuke voorstelling.

Door: Yara
Gezien in: Theater Rotterdam
Wanneer: Zondag 19 januari 2020

Toen ik de schouwburg binnenliep viel mij op dat er weinig onderwerpen waren die te maken hadden met de voorstelling Back to Oz maar wel van andere voorstellingen. Dat vond ik wel jammer. Het zou leuker zijn geweest als er in de hal bijvoorbeeld meer posters of aandacht was voor de voorstelling. Toen we werden opgeroepen kwamen we in een hele drukke en volle zaal terecht. Op het podium was er niets behalve een groot rood doek. Voordat de voorstelling begon zag ik al een paar acteurs binnenkomen en vooraan gaan zitten om vervolgens in het spel te kunnen springen.

Het verhaal gaat over een mevrouw die Doortje heet. Zij is weervrouw van beroep en is heel onzeker over zichzelf. Ze krijgt nare reacties op Twitter zoals: ‘slechtste weervrouw ever’. Omdat zij daardoor gespannen is kan ze haar werk niet goed doen en vergeet ze bijvoorbeeld alles tijdens de TV opnames. Plotseling stormt er een orkaan langs die haar naar een andere wereld meeneemt. Als ze daar aankomt, landt ze op een mevrouw in een kist, die een heks blijkt te zijn. Als ze zich omdraait ziet ze groene bewegende handjes op een scherm. Deze handjes heten: ‘Munchkins’ en geven Doortje aan dat ze het gele pad moet volgen om weer naar huis te kunnen gaan. Tijdens die tocht komt ze vreemde wezens tegen die allemaal iets belangrijks, menselijks, missen. Zo is er een vogelverschrikker die hersenen wil, de man van blik verlangt naar een hart en ze komt een leeuw tegen die moed wil.

Het decor vind ik heel mooi gemaakt. De TV studio was levensecht. Ik vond het alleen jammer dat het onderweg zijn, met kleine poppetjes op een groot beeldscherm werd uitgebeeld. Ik vond dat dit voor een theatervoorstelling te vaak werd gedaan. Het leek hierdoor soms wel alsof ik naar een film in de bioscoop zat te kijken. Maar het idee was wel leuk.

Eén actrice, Henke Tuinstra, die de heks speelt vond ik echt geweldig en ook hilarisch.

De muziek maakte de meeste indruk op mij. Tijdens de voorstelling zag je de instrumenten achterin in het donker oplichten. In het begin leek het zelfs alsof er een paar instrumenten uit zichzelf het podium opliepen. Hoe ze dat deden was echt onbeschrijfelijk mooi. Ik heb ook nog nooit zo‘n mooi samenspel gehoord in een voorstelling!!! Deze keer was mijn vader mee die muzikant is en dus waren we extra kritisch over het muzikale deel. De instrumenten bestonden uit een slagwerkgroep en een blazersgroep; 2 trompetten,1 trombone, hoorn, 1 tuba,1 drumstel, 1 marimba, 1 vibrafoon en 2 pauken.

Door: Boet Blijlevens
Gezien in: Schouwburg Hengelo
Wanneer: 3 januari 2020

Het verhaal gaat over een meisje, Doortje, die weervrouw is. Tijdens een weerbericht breekt er een mega storm uit die alles wegblaast! Niemand heeft het overleeft behalve Doortje en haar hondje Toto. Ze is in een andere wereld genaamd Oz. Ze ziet groene handjes genaamd Munchkins die haar de weg leiden om naar huis te gaan, ook moet ze de schoentjes van een verplet lichaam pakken. Ze vertellen dat ze over de gele bakstenen weg moet naar de groene stad, daar is de tovenaar van Oz die haar weer terug kan toveren naar huis.

Tijdens de weg naar de groene stad vindt ze een man van stro die graag hersenen wil, een tijdje daarna een blikken man die een hart wil, en als ze er bijna zijn vinden ze ook nog een leeuw die zijn moed terug wil. Doortje heeft medelijden met ze en ze mogen allemaal mee. Samen lopen ze naar de groene stad. Tijdens de weg komen ze gevaren tegen die niemand had kunnen voorstellen. Om de wensen te vervullen moeten ze een opdracht doen van de tovenaar. Maar gaat alles wel goed en was het wel zo slim om die schoentjes te pakken en kunnen ze die tovenaar wel vertrouwen?! Samen proberen ze de opdracht uit te voeren maar zou dat wel allemaal volgens plan gaan of gaat alles weer compleet mis?

De acteurs zitten heel goed in hun rol. De man van stro is heel lomp, de blikkenman is een beetje stijf en de leeuw speelt heel goed dat hij bang is! Ze hebben het echt realistisch gemaakt het voelde echt alsof het gewoon een waargebeurd verhaal was!!

De kostuums waren erg knap gemaakt. Doortje had een mooie jurk aan, de man van stro had een vogelverschrikker outfit aan met HEEL veel stro erin (dit was mijn favoriete outfit), de blikken man had allemaal ijzer aan en dat zag er erg gaaf uit, de leeuw had een soort bontjas aan die erg mooi was.

De muziek en dans vond ik vooral erg avontuurlijk wat ook goed bij het verhaal paste. Het orkest was heel erg groot.

Het decor was in het begin een nieuwsstudio die erg mooi was maar die ging al snel weg door de storm. Na de storm was er eigenlijk geen decor meer maar deden ze het met live film! Op het podium stond een tafeltje met een maquette en daar bovenop een camera die dingen filmt. Soms zag je dan benen wat eigenlijk gewoon een soort van vingerpopjes waren. Als je recht vooruit kijkt zie je een MEGA scherm waar je de filmbeelden op ziet!

Ik vond het een leuke voorstelling met humor, en actie maar wel een ingewikkeld verhaal! Er zat ook een pauze bij dat was wel fijn. Mijn favoriete moment was dat de heks begon te zingen, dat was erg grappig! Het was soms best wel moeilijk dus je moet wel goed opletten! Ik raad het aan om hier naartoe te gaan maar als je jonger bent dan 8 jaar betwijfel ik of je het hele verhaal zou begrijpen dus doe zeker van te voren even wat research.

Gezien in: Schouwburg Hengelo
Wanneer: 3 januari 2020

Back To Oz is een geweldig combinatie van live film met theater en muziek. Bij Doortje in de tv studio waar zij als weervrouw werkt, slaat in een keer alles op hol. Weg van de tv studio en opeens belandt ze op de Gele Steenweg naar het land van Oz. Ze volgt de gevaarlijke Gele Steenweg waar ze allemaal vrienden tegenkomt. Stro, Leeuw en Blik.

Er was een heks met een zus die geplet was in de TV studio toen alles op hol sloeg. Doortje kreeg de schuld hiervan en ging ook de schoenen van die geplette zus dragen. De Heks zocht Doortje op en uiteindelijk werd ze opgepakt door de Heks. De Heks had allemaal hoofden opgezet en ze wilde Doortje’s hoofd ook opzetten. In plaats van Doortje’s hoofd werd het hoofd van de heks gepakt door de vrienden van Doortje. Zo liep de heks even rond zonder hoofd.

Doortje en haar vrienden gaan samen naar de grote tovenaar om hun wens te vervullen. De Tovenaar van Oz woont in de groene stad. De wensen waren: Blik een hart, Stro hersenen en Leeuw moed. De wens van Doortje is dat ze terug wil naar de tv studio bij het weerbericht. Ze moesten wel een tegenprestatie doen. De Tovenaar van Oz wilde het boze oog van de heks. Doortje met haar vrienden gingen de gevaarlijke weg naar de heks. Het lukt om het oog te pakken te krijgen en gaan terug naar de Groene stad.

Toen hun wensen eindelijk uit konden komen, werd de Tovenaar ontmaskerd. Het blijkt geen tovenaar te zijn. Min of meer werden de wensen wel vervuld. Placebo effect. Doortje wilde toch niet meer weg want ze zegt nu heb ik vrienden ik wil niet meer weg hier.. Dus of ze weer thuis komt?

De acteurs vond ik erg goed spelen. Ze speelden hun rol goed en het bleef gewoon leven bij hun. Ben jij benieuwd wie de actrices en acteurs zijn? Naomi van der Linden speelt Doortje, Maurits van den Berg speelt Stro, Jaike Belfor speelt Leeuw, Sacha Mulder speelt Blik, Henke Tuinstra speelt Heks, Eileen Graham speelt als een operator.

Ze hadden allemaal leuke en mooie kostuums aan zoals Doortje een blauw/witte jurk en Leeuw een kostuum met een bontkraag. Ze had 2 rollen, dus ze had ook een make up kostuum. Degene die de heks speelt speelde ook als directrice van de tv studio. Het kostuum als directrice had een hoge paardenstaart met een net jasje. Als heks droeg ze gekke rechtopstaande haren en had een paars pakje aan. Blik had een ijzeren pak aan en Stroo zag er uit als een vogelverschrikker.

Er was mooie muziek die live werd gespeeld door een band. Alle geluidseffecten werden ook goed live gespeeld. Was mooi om te zien en er was een goede timing.

Het decor was eerst een tv studio, ze hadden zo’n greenscreen, een desk en camera/geluid mensen. Later was het de weg naar de Tovenaar van Oz. De weg was in het klein gemaakt en werd gefilmd en dit was weer te zien op een groot scherm. Dit was erg bijzonder om dit allemaal zo in het werk te zien. Erg mooi gemaakt. Stukje film en echt werden zo door elkaar gespeeld.

Ik vond dit tot nu toe het leukste dus dat is een goed teken! Het is dus echt een aanrader! Ik wil er echt nog zo ontzettend vaak naartoe! Er was zoveel te zien, dat ik de volgende keer wel weer andere dingen kan zien!

Gezien in: Schouwburg Hengelo
Wanneer: 3 januari 2020

Het stuk begint in circusstemming met gezellige muziek. Voor het gordijn staat de Circusdirecteur die een horloge van iemand uit het publiek kapot slaat en het weer wil repareren. Helaas lukt dat niet, zijn truc mislukt en dus moet hij op de vlucht. Hij springt in een luchtballon en vaart ver weg.

Toen ging het gordijn open en zagen we een tv-studio waar de weervrouw Doortje het weerbericht moet presenteren. Dat gaat niet zo goed, en ze verdwijnt in een soort storm. Ze komt terecht in het land van de tovenaar van Oz. Daar maakt ze kennis met de heks, Stro, Blik, de bange Leeuw en de tovenaar. Na allerlei spannende avonturen krijgt iedereen gelukkig wat ze willen en straalt Doortje tijdens haar laatste weerbericht.

Het decor klopte heel goed. Er waren twee verschillende plekken: op een beeldscherm een soort film terwijl je de spelers ook op het podium zag terwijl ze de film maakten. Dat vond ik wel grappig, want eigenlijk werd het verhaal in miniatuur nagemaakt en geprojecteerd op een groot scherm. Zo kon het decor dus veel gedetailleerder worden gemaakt. Maar er waren ook gewone decorstukken, zoals de stoelen in de wachtkamer bij de tovenaar en de glijbaan waaronder Blik verstopt zat.

De muziek werd ter plekke gemaakt door een band van wel acht spelers. Er waren twee marimba’s, vijf blazers en drum. De zang was soms meerstemmig. Er was ook het beroemde lied van ‘Somewhere over the rainbow’.

Het spel was soms heel grappig en soms heel spannend. De spelers speelden passend bij hun rol, bijvoorbeeld dat Stro (een vogelverschrikker) zijn knieën steeds liet doorzakken en Blik had soms olie nodig want dan zag je hem heel stroef bewegen en hoorde je hem piepen.

Door de film en het goede spel van de spelers werd het verhaal echt tot leven gebracht.