De Familie van Nielie in alle Staten van Kwatta

Hieronder vind je de recensies door de Podiumkids Kinderjury over de voorstellingen De Familie van Nielie in alle Staten van Kwatta .

Door: Boet Blijlevens
Gezien in: Schouwburg Hengelo
Wanneer: zaterdag 25 januari 2020

Het verhaal gaat over een rare familie: de familie van Nielie. In het begin wordt iedereen voorgesteld en ze vertellen dat ze naar een uitvinderscongres gaan in Amerika, voor de uitvinding die hun vader Theo heeft gemaakt. Maar de vader wil eigenlijk niet mee want de uitvinding die alle wereldproblemen zou moeten oplossen is nog niet af. Hij durft niets aan zijn familie te zeggen dus gaan ze naar Amerika. Maar oma Wil mag helemaal Amerika niet in. Zij probeert met ‘het raam’ te gaan waar je overal mee naartoe kan maar mag dat wel? En gaat het in Amerika goed of raken ze elkaar toch kwijt?

Iedereen heeft zijn eigen problemen. De broer, Jonathan, wil de hond meenemen en rapper Jo-tan worden. Het zusje, Pamela, protesteert tegen de ondergang van het klimaat. De moeder, Saar, is gewoon ronduit gestresst en oma Wil hoopt haar grote liefde terug te krijgen. De vader is bang dat de uitvinding niet werkt en de filosoof, Socrates, loopt maar een beetje hyper rond en stelt allerlei diepzinnige vragen. Socrates heeft aan Saar beloofd dat niemand met het raam mag dus oma ook niet. Daarom besluit oma in een koffer naar Amerika te gaan (lenige oma!). Ook komen we erachter dat oma voormalig spion is en haar spionnen man Igor terug wil maar die zit opgesloten in Alcatraz. Samen met de filosoof proberen ze hem te bevrijden. De rest van de familie raakt elkaar snel kwijt en beleven hun eigen spannende avonturen. Het zusje gaat eindelijk iets doen voor het klimaat, het broertje leert hoe hij een rapper kan worden, de vader leert dat fouten maken niet erg is en de moeder leert dat niet alles perfect is.

De acteurs moeten allemaal compleet andere rollen spelen en dat doen ze goed. Ze brengen alles mooi over en omdat het een familie is herken je jezelf er soms ook in, dat maakt alles net iets leuker. Het vrijheidsbeeld, president Trump en de beveiligers, het vliegtuigpersoneel, het was allemaal erg grappig gedaan.

De kostuums waren kleurrijk en een beetje kinderlijk. Ik zelf vond het mooi en ook lekker opvallend. De muziek en dans waren vrolijk en een beetje onnozel, onnozel op een hele leuke manier!

Het decor bleef hetzelfde: kleurrijk en weer een beetje tekenfilmachtig. Ik vond het een mooi decor en het paste er goed bij, lekker chaotisch! Door middel van licht werden er af en toe tekeningen op geprojecteerd die bij het verhaal hoorden. Net als het spandoek van Pamela, het zusje. Ze ging ergens staan en dan verscheen er tekst op het spandoek. Vond ik heel gaaf gedaan.

Ik vond het een ontzettend leuke voorstelling met humor voor kinderen en volwassenen, ook zitten er veel wijze woorden in die soms serieus zijn en soms gewoon grappig. De liedjes die ze zongen waren erg goed gedaan. Ik raad het aan om met je familie hier naartoe te gaan zeker als je familie zelf een beetje gek is want dat maakt het wel wat leuker!

Door: Amber jonkers

Gezien in: Schouwburg hengelo

Wanneer: Zaterdag 25 januari 2020

Het spel speelde op een plek met blokken die er eigenlijk de hele tijd waren. Er was een vader die een machine aan het maken was, hij was uitvinder. De familie van Nielie was geen gewone familie, die familie van Nielie waren allemaal met iets bezig. Ze hadden allemaal een droom. Zoals de zoon die wilde leren rappen, wat hij leuk uitvoerde. De dochter wilde klimaatverandering. De moeder pushte haar man om naar Los Angeles in Amerika te gaan, waar haar man uitgenodigd was voor het Uitvinderscongres. Dan was er ook nog een oma, die Amerika niet meer in mocht, vanwege vroegere criminele zaken. Haar man wilde ze graag terug maar hij zat in de gevangenis in Amerika. Ze zag haar kans om hem nu te bevrijden, maar dat ging natuurlijk niet op de gewone manier. Ze ging zichzelf smokkelen in een koffer. Spannend! Er loopt ook de hele tijd een raam rond, een filosoof. Die steeds grappige uitspraken deed met een grappige stem.

Ik vond het stuk wel wat chaotisch doordat ze eigenlijk de hele tijd op het podium staan. Het is er spannend want ze gaan op avontuur, waardoor het juist wel zo leuk is. Er zit veel muziek en dans in waardoor de musical er echt uit floept.

De acteurs speelden ontzettend goed, ze laten zichzelf lekker shinen. Theater is iets bijzonders, het is een spel en dat spel dat speelden de actrices en de acteurs heel goed vond ik. Iedereen speelde zijn of haar eigen rol en dat bleven ze de hele tijd ook goed vasthouden. Ik vond de zoon en de filosoof het leukste. Die waren het grappigste.

Buiten de famillie van Nielie en de filosoof, waren er ook enkele kleine rollen. President Tromp met 2 bewakers bijvoorbeeld. Maar ook 2 stewardessen in het vliegtuig. Dit waren ook leuke rollen.

Ik vond de kleren die ze aan hadden niet heel bijzonder. Laten we zo zeggen een beetje kinderachtig, maar het paste wel goed bij de musical er zat wel veel kleur in.

Het decor was niet echt uitgebreid gedaan. Er zat wel veel kleur in. Het decor bestond uit verschillende blokken en andere vormen. Het decor bleef bijna de hele tijd gewoon hetzelfde, soms waren er kleine veranderingen.

Ik vind ondanks alles het een leuke voorstelling. Vooral voor wat jongere kinderen is dit ook wel een mooie voorstelling. Niet te eng, veel liedjes, grappig, kortom gewoon leuk!

Door: Ebby Winter

Gezien in: Schouwburg Hengelo

Wanneer: zaterdag 25 januari 2020

De voorstelling Familie van Nielie in alle Staten is een grappige en spannende voorstelling bomvol coole avonturen. Vader, moeder, Pam, Jonathan oma en de filosoof gaan op vakantie naar Amerika. Vader is uitvinder ze gaan naar het uitvinderscongres. Oma mag eigenlijk Amerika niet in en zegt dat ze niet mee gaat. De filosoof heeft een heel bijzonder raam waar je mee kan transporteren en oma komt toch Amerika in zonder dat iemand het weet. In Amerika gebeuren er allemaal rare dingen, en beleven ze coole avonturen.

Het decor was heel kleurig en met felle kleuren. De kostuums zijn ook heel kleurrijk. De acteurs speelden heel geloofwaardig. Er zijn van deze voorstelling al twee andere geweest met andere acteurs en andere avonturen. Ik vond het een hele leuke voorstelling, het is zeker een aanrader.

Gezien in: Kunstmin, Dordrecht

Wanneer: 16 februari 2020

De voorstelling De familie van Nielie in alle staten gaat over een familie. De familie is een beetje raar. Er is ook een voice-over die eigenlijk alleen de introductie moest doen maar hij komt de hele voorstelling terug. De voice-over zegt dan dat de familie een groot avontuur gaat beleven en dat gebeurt ook.

De vader is een uitvinder. Hij heeft een uitvinding uitgevonden die de wereld beter zou maken. De moeder zegt dan opeens dat ze naar Amerika gaan voor een uitvindingen beurs. En de familie wist dat nog helemaal niet. Toen moesten ze heel snel hun koffers pakken anders kwamen ze te laat voor het vliegtuig. Ze halen het uiteindelijk net en gaan dan naar Amerika. De oma had een vriend die vast zat in Amerika. Maar de oma mocht eigenlijk Amerika niet in. Ze ging toen in een koffer zitten en ging stiekem mee terwijl niemand het wist. De familie had ook een hond maar die mocht eigenlijk niet mee. De zoon had de hond toch stiekem meegenomen.

Toen ze aankwamen kwam de beveiliging erachter. Ze werden heel even opgesloten maar ontsnapten toch. Toen raakte de familie elkaar kwijt. En de dochter was klimaat activist en zat de hele tijd te protesteren. En deed nooit iets. Toen zei ze tegen haar vader dat ze iets ging doen. Want de dochter was met de vader en de zoon was met de moeder. De dochter ging graffiti spuiten op een olie fabriek maar toen stortte die fabriek in en was ze net op tijd weg. De oma was ondertussen bij de gevangenis met de uitvinding die nog eigenlijk helemaal niet klaar was. Maar de uitvinding kon wel explosies maken. De oma had die vriend bevrijd. En toen gingen ze weer terug naar huis en was alles weer gewoon. Er was ook een filosoof, met een raam. Als je daardoorheen stapt kunt je overal naartoe.

Het decor waren allemaal vormen in andere kleuren en een paar wat grotere vormen. Ze bewogen heen en weer. Er word af en toe ook op geprojecteerd, tekeningen van waar ze waren.

Ik vond het en beetje raar, want ik had niet echt het gevoel dat het paste bij de scenes.

De kostuums waren mooi. Het waren aparte outfits met rare kleurcombinaties. Dit paste goed bij de voorstelling, omdat het ook een beetje bij het decor paste. De muziek zongen ze zelf. De liedjes waren niet helemaal mijn smaak. Het paste bovendien niet zo goed bij de voorstelling. De dansjes waren een beetje raar. De acteurs waren grappig en leuk. Het was een moeder, vader, zoon, dochter en een oma. Ze speelden hun rol erg goed en grappig.

Ik zelf vond het niet z’n leuke voorstelling want het verhaal was voor mij een beetje kinderachtig. Het werd gespeeld alsof het voor kleinere kinderen was.

Door: Yara Elis Verhoeff

Gezien in: Kunstmin Dordrecht

Wanneer: zondag 16 februari

Ik zag al meteen dat het een mooi theater was toen ik met mijn moeder binnenliep. In de foyer zocht ik naar spullen (posters of zo) over de voorstelling maar die kon ik niet vinden. Er was wel een doos met verkleedspullen maar volgens mij hoorde die niet bij de voorstelling. In de voorstelling heb ik daar niets over gezien. Er waren ook geen folders.

De voorstelling gaat over een hele leuke, gewone familie van deze tijd die allemaal iets willen en kunnen. De familie van Nielie bestaat uit: oma Wil, vader Theo, moeder Saar, zoon Jonathan (maar hij noemt zichzelf Jothan) en een zus Pamela die op het personage Greta Thunberg lijkt. Er is ook een filosoof die soms uitspraken deed. De vader is een wetenschapper en hij schept op over zijn uitvinding. Hij beweert dat zijn uitgevonden machine zaken zoals oorlogen kan oplossen. De moeder van de kinderen vindt dat hij mee moet doen aan een congres voor wetenschappelijke uitvinders in Amerika. De hele familie gaat mee. Jonathan neemt zijn hond mee maar een hond mag niet mee in het vliegtuig en dus worden ze opgepakt en worden zij in de gevangenis gegooid. Trump zit ook in de gevangenis. Ik vond de verhaallijn over Amerika en Trump wel interessant maar begreep het niet helemaal. Dat er kritiek werd gegeven op Amerika zou misschien wel onbegrijpelijk kunnen zijn voor jonge kinderen, maar wel weer leuk voor oudere bezoekers. Een reden om met de hele familie te gaan. Familie van Nielie is nou echt een familievoorstelling omdat het ook echt gaat over een familie uit deze tijd.

De acteurs die in de voorstelling speelden waren: Gustav Borreman: Theo (vader), Marieke van Leeuwen: Saar (moeder), Billy de Walle: Jonathan (zoon), Pleun de Roode: Pam (zus), Lieneke Le Roux: oma Wil, Joost Dekker: De Filosoof.

Alle acteurs vond ik grappig. Ik heb geen specifieke voorkeur voor één acteur of actrice maar als ik er één moet kiezen dan kies ik voor oma Wil. Haar spel is ongelooflijk goed mijn complimenten voor die geweldige actrice. Mijn eigen oma heet ook Wil en dat vind ik er ook grappig aan.

Het decor vond ik heel creatief bedacht. Het zijn gekleurde blokken in allerlei soorten en maten. Het was mooi en opvallend toen midden in het spel stippelijnroutes op de blokken werden geprojecteerd als de personages naar een andere plaats gingen. Heel cool! Er werden ook speciale monumentsgebouwen geprojecteerd die bij het land horen zoals het Amerikaanse vrijheidsbeeld. Ook toen ze in het vliegtuig zaten zag je de route van het vliegtuig geprojecteerd. Mijn aandacht werd dus heel erg door het decor getrokken. Toch hadden ze iets meer met het decor kunnen doen om het leuker en begrijpelijker te maken voor kleinere kinderen, denk ik. Ik snap alleen niet waarom het blokken moesten zijn.

In de voorstelling wordt er wat af gezongen wat heel leuk was, daardoor was er een hele goede vrolijke sfeer. Er werd ook gerapt omdat Jonathan daar van houdt. Ik houd zelf heel erg van zang dus ik vond het extra leuk dat theatertekst ook weer gezongen herhaald werd. Als ik voor de muziek een cijfer zou geven dan was dat heel hoog.

De kostuums vond ik alledaags en niet bijzonder. De moeder had typische werkkleding aan: hoge hakken, blouse, knot in haar haar, een lange rok en een vestje. De vader van de kinderen had een pak aan en een witte laboratorium jas. Jonathan had een sweater aan een broek met gaten en een pet. Pam een rok met daaronder een gestreepte legging en kistjes (zijn schoenen). Oma Wil: een jasje en parel ketting.

Familie van Nielie zou ik nog een keer willen zien. Ik heb ervan genoten.