Repelsteeltje en de blinde prinses van Theater Rotterdam

Hieronder vind je de recensies door de Podiumkids Kinderjury over de voorstellingen Repelsteeltje en de blinde prinses van Theater Rotterdam.

Door: Yara

Gezien in: Theater Rotterdam

Wanneer: 21 december 2019

Toen ik het theater binnenliep was het al heel erg druk. Ze hadden de inrichting van de hal helemaal gebaseerd op de voorstelling. Overal hing de poster die ik al weken daarvoor door de hele stad zag hangen. Eerlijk gezegd werd ik niet aangetrokken door de poster. Ik vond de combinatie van de tekeningen en de foto’s maar raar. Op het grote digitale scherm in de hal werden de personages van gebeamed. Ik vond de zaal erg luxe vooral de zachte stoelen. Onze zitplaatsen waren net voor de geluidsman en dus hadden we goed zicht.

De voorstelling begon verassend met de actrice Joke Tjalsma die Greet Hofmans speelde voor het doek, de zaal toesprak. Daarna verscheen Repelsteeltje opeens heel spectaculair in een wolk van rook.

Ik vind het heel mooi dat er twee verhalen door elkaar heen liepen. Het eerste verhaal is het sprookje dat de kinderen kennen van met het bekende rijmpje “niemand weet, niemand weet, dat ik Repelsteeltje heet.” Het andere verhaal is wat de volwassenen beter kennen, het verhaal van Greet Hofmans, Prins Bernard en Koningin Juliana en hun blinde dochter Marijke die ook Christina heet.

In de voorstelling is er een moment dat Koningin Juliana ranja inschenkt voor arme mensen. In de pauze werd er ook gratis ranja uitgedeeld voor het publiek. Dat vond ik nou heel grappig en slim bedacht. De acteur, Wart Kamps, die Repelsteeltje speelde zal ik sowieso niet vergeten want ik vond hem echt heel goed en hilarisch grappig. Het personage Prins Bernard (Patrick Duijtshoff) sprak soms Duits wat de kinderen in de zaal niet konden volgen maar de ouders weer wel dus voor hun was de rol van Prins Bernard soms weer grappig.

Er werd verder veel gezongen door de verschillende personages. De begeleidende muziek werd vanaf een bandje afgespeeld.

Een compliment voor degene die het decor bedacht heeft. Het decor bewoog van hoog naar laag waardoor een andere locatie tevoorschijn kwam. Maar wat wel jammer was dat als het decor van links naar rechts verschoven werd je de mensen van backstage zag.

De voorstelling had voor mij een duidelijke boodschap namelijk: arm of rijk we zijn allemaal gelijk! Ik heb enorm genoten van de voorstelling. Ik zat zo erg in het verhaal dat ik op een moment vergat om aantekeningen te maken. De voorstelling speelt nog heel lang tot in april…dus ik zeg GAAN!

Door: Doris

Gezien in: Internationaal Theater Amsterdam

Wanneer: 26 januari 2020

Als je binnenkomt zie je een heel groot doek waarop letters staan die steeds kleiner worden, zoals bij de oogarts. Dan gaan de lichten uit en komt de goede fee oplopen en dan begint het verhaal. Daarna gaat het doek met de letters omhoog en zit je meteen in het holletje van Repelsteeltje.

Het toneelstuk is niet gewoon het verhaal van het sprookje Repelsteeltje. Er loopt een ander verhaal doorheen: het verhaal van de blinde prinses. Ik kende dat verhaal niet, maar later hoorde ik van mijn broer dat het echt gebeurd is in ons koningshuis, lang geleden. De twee verhalen door elkaar heen werkte heel goed en het was grappig. Het was ook leuk dat je daarom niet precies wist hoe het verhaal zou gaan.

Ik ben heel enthousiast over het toneelstuk en dat is vooral omdat het heel grappig is en ik heel veel moest lachen. Ik vond de stemmetjes van de acteurs heel leuk en grappig. Het was ook heel grappig dat het in het begin heel netjes was, omdat het zich afspeelde in een paleis, maar dat het later juist met grove taal was. Ze gebruikten ook kinderen als acteurs, bijvoorbeeld de biggetjes werden gespeeld door kinderen. Dat vond ik heel leuk gedaan en verrassend.

Het decor is heel mooi gemaakt, met veel verschillende plekken. Er waren heel veel details te zien. Wat ook opviel was dat sommige vrouwenrollen door mannen werden gespeeld, dat was heel grappig. De acteur die Repelsteeltje speelde had vooral heel veel rollen die allemaal heel grappig waren. Verder waren er leuke geluidseffecten en ik vond het heel leuk dat Repelsteeltje in het begin ging rappen. Ook werd er in het toneelstuk een keer gezongen.

Ik vond het echt heel goed en raad iedereen om te gaan kijken. Het was ook bijzonder dat ik er met mijn broer van 16 heen was en dat hij het ook echt leuk en grappig vond. Het is dus voor alle kinderen leuk!