Skip to content

1000+1 NACHT

De Toneelmakerij, Sadettin K.

Jurylid Lucas

Lucas

2023-2024 Jurylid

Lucas_1001_nacht

Afgelopen zondag heb ik een heel mooie voorstelling gezien. Het begon met stemmen achter een dicht gordijn. Je hoorde een heftige ruzie in een auto en daarna een enorme klap.

Het volgende moment zien we dat de moeder van het gezin door de hemelpoort gaat. Zij is overleden maar zegt tegen haar dochter Layla (de hoofdpersoon) dat ze terug moet gaan naar haar vader (om dus te blijven leven). Haar vader voelt zich schuldig en zit helemaal overstuur in het ziekenhuis. Hij weet niet wat hij moet doen. De moeder komt terug in zijn herinneringen en vertelt hem dat hij bij het bed van zijn dochter een verhaal moet vertellen. En dat is het begin van het grote verhaal met – denk ik – verhalen uit het sprookje ‘1001 Nacht’.

Layla ziet alles wat haar vader vertelt in haar dromen, met zichzelf in de hoofdrol, en dat is dus wat wij, het publiek, zien. Tussendoor wordt het verhaal soms onderbroken met korte scènes in het ziekenhuis.

De achtergrondmuziek klonk meestal Arabisch, en bijpassend. Dus dat vond ik goed.

Het decor vond ik heel goed gemaakt. De verlichting op het decor zelf was ook bijzonder met een lijn waar verschillende kleuren licht uit kwamen. Het decor paste goed bij de verschillende verhalen die door elkaar liepen (maar wel duidelijk) en op diverse plekken. Het kon snel en makkelijk veranderd worden per verhaal. Het ziekenhuisbed kon bijvoorbeeld in rap tempo veranderd worden in een grote rots, en een ander moment in een boot.

De acteurs waren goed in hun rollen. Ieder had meerdere rollen, die ze heel echt lieten overkomen, niet alleen hun spel maar ook soms met hele verschillende stemmetjes. Ik was soms heel verrast om te zien wie er onder het kostuum zat. En hun kostuums passen goed bij het stuk. Ook daardoor wisten wij (het publiek) op welke locatie ze waren en in welk deel van het verhaal. En de rekwisieten die ze bij zich hadden, hielpen daar ook goed bij.

Ik raad de voorstelling heel erg aan, aan iedereen van 8 jaar en ouder, omdat het een bijzonder en mooi verhaal is, goed gespeeld, soms spannend, met grappige momenten tussendoor en een fantastisch geheel!

Nationaal Theater de Koninklijke Schouwburg in Den Haag